ONEWORLD | Zawdie Sandvliet biedt zijn leerlingen een nieuw perspectief op de koloniale geschiedenis
Nederlandse schoolboeken zwijgen een groot deel van de koloniale geschiedenis dood. Met zijn vak Afro-Nederlandse Studies probeert docent Zawdie Sandvliet die stilte te doorbreken. ‘We zijn het onze voorouders verschuldigd om het over hun lijden te hebben.’
Meester, waarom is dit boek zo racistisch?’ Zawdie Sandvliet (33), docent maatschappijleer op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam-Zuidoost, keek niet van deze vraag op tijdens een van zijn lessen. “In het boek dat we moesten lezen, ‘De Multiculturele Samenleving’, stond een hoofdstuk dat écht niet kon. Er stond zo ongeveer dat er op een dag opééns zwarte mensen waren in Suriname. ‘Ik weet het man,’ zei ik tegen de leerling die dat vroeg. Vervolgens hebben we het hoofdstuk klassikaal gelezen, zodat ik de nodige context kon geven.’
Volgens Sandvliet laat het Nederlandse onderwijs flink wat steken vallen als het om ons koloniale verleden gaat. Om die reden is hij, naast docent maatschappijleer, ook initiator en docent van het keuzevak Afro-Nederlandse Studies, deel van het Social Work-programma aan de Hogeschool van Amsterdam. Het is het eerste vak in zijn soort in Nederland, en Sandvliet heeft het eigenhandig opgezet.