Socioloog Iliass El Hadioui: ‘Kansengelijkheid gaat ook over de mindset van professionals en leerlingen’

VERUS | Stel de vraag hoe we kansengelijkheid in het onderwijs kunnen aanpakken en je krijgt negen van de tien keer stelselwijzigingen en systeemhervormingen als antwoord. Maar dat is niet de volledige oplossing, zegt socioloog en Onderwijsraadlid Iliass El Hadioui. Hij deed de afgelopen jaren samen met scholen in grote steden onderzoek naar kansengelijkheid. Zijn conclusies publiceerde hij vorige week. “Het gaat om een cultuurverandering binnen scholen, om de mindset van professionals. Want het zijn uiteindelijk de docenten die kinderen moeten laten switchen en klimmen. Als je spreekt over ‘die leerlingen’ in plaats van ‘mijn leerlingen’, is de emotionele basis al verkeerd.”

Gelijke Kansen Alliantie

El Hadioui leidde een onderzoekstraject vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam, ondersteund door het Ministerie van OCW. Het gaat om ‘engaged scholarship’ – maatschappelijk betrokken, participatief onderzoek met en door scholen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het boek Switchen en Klimmen dat vorige week werd gepresenteerd tijdens de kick off van de Community Urban Education: een samenwerking tussen 35 scholen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Tilburg die werken met het programma De Transformatieve School en de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW.