De feestdagen komen eraan en supermarkt Lidl wilde dat met een fleurige folder onder de aandacht brengen. Maar in plaats van een run op de supermarkt vanwege waanzinnige aanbiedingen ontstak er een volkswoede op sociale media: Lidl had onze cultuur verraden! Waarom stond er ‘feestdagen’ in de folder in plaats van ‘kerstfeest’? Een ander pijnpunt was dat Sinterklaas ook opging in de neutrale noemer van ‘feestdagen’. Dit was na de verroetveging van Piet nóg een bewijs van de ondergang van het Avondland. Ook Lidl zou niet meer voor onze Nederlandse tradities staan.
Al twee decennia wordt in steeds schrillere bewoordingen gesteld dat ‘Nederland’ – zijn tradities, gewoonten en taal – onvoldoende zou worden beschermd. ‘Nederland’ zou worden aangetast of zelfs ‘verraden’. Het is makkelijk voorbeelden te noemen uit de politiek. Zo was de PVV de eerste partij die expliciet de ‘verdrukte meerderheid’ thematiseerde en een heus wetsvoorstel indiende om Zwarte Piet te behouden. ‘Onze cultuur mag niet van hogerhand worden aangetast’, stelde de partij. ‘De aanval op Zwarte Piet is veel meer dan een subtiele aanpassing van een traditie; het is een aanval op de Nederlandse identiteit.’