ONEWORLD | In gesprek met fotografe Thana Faroq

Haar tentoonstelling The Passport is momenteel in de VS te zien, maar fotografe Thana Faroq uit Jemen kan er zelf niet naartoe. “Ook al woon ik nu aan een ‘gelukkige’ kant van de wereld, de vloek van een verkeerd paspoort blijft me achtervolgen.”
Er zit nog wat poedersuiker op haar wang – van de oliebol die ze net heeft gegeten – als ze zich op een stoel laat vallen in een Haagse bibliotheek. “Ik zag ooit een kraam op straat en was benieuwd. Toen hoorde ik dat oliebollen typisch Nederlands waren. Ik wilde het uitproberen, want hoe proeft dat: ‘typisch Nederlands’?”, lacht Thana Faroq (28).
De vettige bol was een nieuwe smaak, waar ze aan gewend moest raken. Ze zag het als onderdeel van haar integratie. De drang om zich aan te passen voelde ze vorig jaar, in de eerste maanden in Nederland, heel sterk. De taal leren en doen wat er van haar verwacht werd leek haar logisch. Maar nu, na een jaar in Nederland, vindt ze dat je ook kunt integreren door kunst te maken, werk tentoon te stellen en mensen ernaar te laten kijken. “Want kunst overstijgt de verschillen en staat boven grenzen.”