Greenpeace: ‘EU-budget voor promotie van vlees en zuivel valt moeilijk te rijmen met Europese klimaat- en gezondheidsambities’

250 miljoen voor promotie van vlees, 146 miljoen voor groenten en fruit

MO* | Bijna een derde van het Europese promobudget voor landbouwproducten gaat naar reclamecampagnes voor vlees en zuivel, stelt onderzoek door Greenpeace. Dat valt moeilijk te rijmen met de Europese klimaat- en gezondheidsambities.

De EU stelt een promobudget van 776,7 miljoen euro ter beschikking van landbouwproducten. Organisaties uit de landbouw- en voedingsindustrie krijgen daarmee steun om reclamecampagnes voor Europese voeding en dranken te financieren.

Uit de analyse van Greenpeace blijkt dat 252 miljoen euro, of 32 procent van dat geld, in de voorbije vijf jaar naar de promotie van vlees en zuivelproducten is gegaan. Dat valt moeilijk te rijmen met de zware impact van de industriële veehouderij op het milieu en het klimaat, zegt de organisatie.